granola’s home made

4 april 2016, In: ontbijt
1

Afgelopen zaterdag was er een groot shopevent in Boxtel. Ontzettend leuk om er als voedingsdeskundige en lifestyle coach aan deel te nemen. Op veler verzoek volgt hier het recept van mijn zelfgemaakte granola’s. Wees creatief met het samenstellen en deel jouw versie met ons xx.

 

Crunchy granola (links op de foto)

300 gram havervlokken – 100 gram biologische speltflakes – 100 gram gemengde noten (ongebrand en geen zout), in grove stukken gehakt – 1 eetlepel kaneel – 4 volle eetlepels biologische honing of maple syrup, (ahorn siroop) 100 gram zonnebloempitten, 100 gram pompoenpitten.

Zo maak je het: Verwarm de oven voor op 170 graden. Plaats bakpapier op een ovenplaat en leg daarop de havervlokken, speltflakes, gehakte noten, en kaneel. Roer om. Voeg de maple syrup toe en meng deze goed erdoor.

Plaats de ovenplaat in de oven voor ongeveer 20 – 30 minuten. Schep de muesli een paar keer om zodat deze niet gaat aanbranden.

Laat de granola helemaal afkoelen en bewaar het in een afsluitbare pot.

PS: glutenvrije versie: vervang de speltflakes door cornflakes en let op glutenvrije havervlokken

 

Raw chocolat granola (rechts op de foto)

300 gram (glutenvrije) havermoutvlokken – 300 gram boekweit – 75 gram geschaafde kokos – 100 gram ongebrande pecannoten – ongebrande amandelen – 25 gram geraspte kokos – 3 el lijnzaad – 100 ml vloeibare kokosolie – 100 ml honing – 75 gram cacaopoeder – 1 tl vanille extract – 1/2 tl grof zeezout

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Zo maak je het: Doe de havermoutvlokken, boekweit, kokosschaafsel, lijnzaad en kokosrasp in een kom. Hak de walnoten en pecannoten grof en voeg deze toe.

Rooster de kokosschaafsel in een pan. Smelt de kokosolie en haal het van het vuur. Doe de honing, vanille extract, cacaopoeder en het zee zout erbij. Roer goed door. Schenk het mengsel bij de droge ingrediënten. Roer door met een spatel zodat alles goed bedekt is.

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel de granola over de bakplaat en druk goed aan met de platte kant van een spatel. Druppel er eventueel nog wat extra honing over.

Bak de granola in 30-35 minuten. Let op: niet omscheppen, zo krijg je namelijk wat grotere brokken.

Laat de granola helemaal afkoelen, voeg nu het kokosschaafsel erbij. Bewaar het in een afgesloten pot.

 

Enjoy Good Food Good Life

Liefs Iloon

 

 

 

 

 

There are no comments yet. Be the first to comment.

Leave a Comment